11/11




7/11


Isfiskepremiär.


Hade inte stora förhoppningar att kunna ta mig ut på isarna i dag men åkte ut i alla fall.
Alla sjöar jag åkte förbi var öppna på väg mot mitt mål.

Väl framme fick jag våndas en hel del innan jag vågade mig ut på isen.



Först gjorde jag ett provhål från land rakt nedanför på bilden, 1-2cm blev svaret.
Fan det här går inte, ringde en kompis för att få lite moralisk stöttning.

Det fanns en bil på parkeringen redan när jag kom men kunde inte se någon ute på isen, sedan såg jag två figurer vid vindskyddet till höger om tjärnen.

Kompisen tyckte jag skulle vänta och se vad de tog sig till, om de tänkte gå ut på isen eller inte.

Snart så visade det sig att den ene fiskaren pimplade direkt från gungflyt från land.
Fan....nu blev det svårt, att gubben inte vågade sig ut på isen var ett faktum.

Jag studerade isen en stund och sedan bestämde jag mig, jag löste ett dagkort.
Nu fanns det ingen återvändo.

Jag krängde skryllan upp på ryggen och greppade borret, nu skulle det fiskas.

Med bultande hjärta smög jag ut på den bräckliga och förrädiska isen, borret gick igenom isen på första varvet.

Nääe, det här var inte bra!! Jag lyfte upp borret försiktigt och såg hur isen sprack några meter på sidan av min vänstra känga. Sedan blev det åter tyst på isen.

Det kanske skulle gå att fiska i alla fall, jag lade ner borret på isen och trippade tillbaka in mot land som om jag gått med ägg i skorna.
Jag hämtade skryllan och tog upp pimpeln och agnade på några maggotts på kroken.

Det gick inte mer än max 5 minuter innan det gled upp en mörk skugga under mig och isen, strax därpå stramade det till i pimpeln och fisken var fast.



Vinterns första fisk på pimpel.

Fiskade i 3 1/2 timme innan jag började längta hem till stugvärmen.





 





Perfekt i mungipan.


Just där skall kroken sitta, fast på laxen då!



<°(((><



RSS 2.0