Driva

Samlade bilder från Driva i Sundal Norge:
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Orkla 2017

(null)

(null)

Anders Pettersson och jag åkte till Orkla några dagar i Augusti.
Jag fick uppleva känslan från svunna tider.
Vi fiskade nämligen på Hasses sträckor, där allt började för mig som laxfiskare.
Rye- Espan- för att nämna 2 av de poler jag fiskat tidigare. Det kändes som att komma hem igen, inga större omvälvningar i de polerna.
Men växtligheten hade trängt in på älven och det kändes som älven var mycket mindre på sina ställen.
Kanske är det så att man kastar lite bättre än man gjorde för 20 år sedan.
Vi var med på ett så kallat "rundfiske" där alla Hasses + några andras poler var till förfogande.
Vi hann/ville inte fiska alla sträckor, utan sög ut godbitarna från vårat tilldelade fiskeschema.
Så som Övre/ Nedre Rye- Espan- Varghölen, dessa poler tummade vi inte på. 
Anders landade 2 laxar, störst på ca 8kg. 1 krokade sig loss på Rye.
Jag själv landade en 10kilos hona i Varghölen som förgyllde minnet av hela resan. Tappade även en becksvart lax hanne på övre Rye.
"All fisk fick gå tillbaka i älven"
Det kändes bra i själen och för framtida fiske i Orkdal. Mycket lax som visade sig och fångades var just honor i detta slutskede på säsongen 2017.

Bilder/ korta film snuttar från resan:
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Isfiske 2018-19

Lite bilder från senaste vinter säsongen.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Skam den som ger sig

Lyckades tillsist med att fånga en av Stensjöns stora rödingar. Efter 2 år och x antal tappade firrar small det på den 28/03-2019.
Solen började gå ner och det började smått skymma.
Hade fått några mindre regnbågar till höger om Storsten.
Ett gäng från Hofors hade okuperat källan hela dagen, när de hade packat ihop och åkt hem beslöt jag mig för att göra något hål där jag med.
Det är inte djupt där invid land, max 20-30cm vatten under isen.
Första hålet svarade det omgående i pimpeln, stumt i linan och jag hinner se en stor röding vända upp med huvudet rätt upp i hålet.
Fick fast rödingen med huggkroken som efter en kort stund lossnade av den tunga och aggressiva fisken.
Jag gjorde en fiskare uppmärksam på att jag hade något stort på gång, så han kom fram till mig.
Fick åter in fisken mot hålet och kunde fästa kroken mycket bättre i käken på fisken.
Med gemensam kraft lyckades vi få upp rödingen igenom 160mm hålet, det var som att dra ur en sur vinkork ur en allt för liten vinflaska.
Men det lyckades. (null)

(null)

(null)


RSS 2.0