Fina & Fula




Fin, 1a 5e kastet.


Full drill på g, 2a bågen.



3e firren, också den fin. Men 4e bågen var allt annat än fin"kolla nästa bild!!!"



Denna lilla krabat lyckades med konststycket att sörpla i sig min gråa kläckare.
Jag har aldrig sett en regnbåge med tudelad underkäke tidigare, Fy fan vad ful.



nr5 på väg tillbaka.

7st allt som allt, alla fick simma hem igen.

‹°)))›‹






5/9-2010


Broder D och jag åkte ut till en tjärn, någonstans i Dalarna.
Klockan började närma sig 12 på dagen och när vi kom fram till tjärnen fanns där redan 3 bilar.
Just när vi kliver ur bilen kommer 2 fiskare i full mundering, vadarbyxor och allt.
Vi frågar så klart hur fisket var och får till svar att det vakar friskt över hela tjärnen.

Med dessa glada besked går vi med raska steg mot tjärnen i hopp om att få fightas med tjärnens bofasta.

Plask....Plums....mycket riktigt vakar det frekvent i tjärnen, vi beger oss mot den sida av tjärnen med gungfly.

Fiskarna äter något strax under ytan och vakar försiktigt så att endast rygg, i bland bara stjärt fenan syns ovan vattenytan.
Jag, min vana trogen när det kommer till rengbågsfiske har lindat sjunklina på rullen, villket visade sig inte vara ett bra val. Mina vanligtvis giftigt dödliga kreationer dög inte alls för fiskarna som oavtrutet hade riktat in sitt födoval på något mindre och mer aptitlig föda.

Jag klädde om rullen med flytande lina det snabbaste jag kunde och efter ett antal flugbyten kom så äntligen nr1 och tog en grön nattsländepuppa.
Broder D hade redan krokat och släppt tillbaka en fin regnbåge tagen på en förtyngd Hundfluga.

Nu var ställningen 1 till mig, 1 till D.
Fisken var väldigt kräsen, men sedan fick jag se det mest brutala utfallet samt hugg jag någonsin sett.
Broder D hade bytt fluga till en Popper, jag säger bara det....den fisken skulle bara ha D`s popper.

Fisken kom från några meter bakom popper`n och skapade stora svallvågor innan den kastade sig över bytet. Fisken bara skulle ha det han riktat in sig på, ...inget tjafs...pang på bara.

Det blev en riktigt fin fisketur med varmt och vackert väder.
När vi slutligen bestämt oss för att avrunda vårat fiske med att göra 5 kast till var ställningen 3-3.
I mitt andra kast fick jag ett nästan lika fin attack mot min stripande julgransfluga, jag såg fisken vända om en bit bakom flugan för att i nästa stund känna den hugga och dra iväg med all löslina med en rasande fart.

Just att se fiskens bredsida bortom flugan innan den högg var riktigt nervkittlande. Tyngden av fisken böjde mitt annars ganska styva flugspö fint.
Efter att returnerat 4an gjorde jag mina återstående 3 kast utan att känna mer fisk, villket inte gjorde mig något alls.
Dagen hade varit perfekt för både mig och Broder D.

<°(((><


 
  


RSS 2.0